Friday, November 7, 2008

hendap


ini bukan lah wajah sebenar ikan siakap atau ikan duri
saya sudah penat memancing,tapi tiada rezeki,
jadi saya
abadikan imaginasi potrait ikan itu ini di sini.
lagipun saya tak tahu wajah sebenar mereka,saya tidak sentuh ikan selain dari ikan bilis sambal (or tambah tempoyak )


siakap senohong
gelama ikan duri
bercakap bohong
lama-lama mencuri



ini peribahasa pertama yang saya belajar sewaktu di sekolah rendah dulu.
sangat unik;sehingga memaksa saya membuat eksperimen tentang ia.
mengkaji kesahihannya,bukan mengkaji hubungan ikan2 itu dengan pantun tersebut.
apakah yang harus kita lakukan bila menyedari "kawan" kita sendiri menipu,dan kita mengetahui dia menipu.dan kita sangat lah rasa tertipu bila dia mengeluarkan hujah-hujah yang tidak relevan,dan kita sudah jumpa bukti penipuan tersebut.

bila perbualan itu berlaku sesama jantina,ia lebih berbaur emosi.situasi sekarang tak membenarkan aku bersukaria menerima kenyataan.walau dadah itu ada banyak dalam dunia ini,tiada satu pun yang dapat kasi pulih hati aku.




9 sisolle:

padelkopak said...

siakap senohong,
gelama ikan duri,
goreng pon sodap...!!

prejudis said...

tipu dia balik

ochachas said...

padelkopak:

wujud ke ikan duri tu?senohong eh?
aku mahu edit balik.

prejudis:

aku tak seluhur itu mahu menipu dan sebagainya.kalau ada pun hal apa saja yang boleh ditipu.dan aku tak rasa puas dengan menipu..tiada nikmat.

prejudis said...

ikan duri tu ikan buntal.

ochachas said...

kamu la si buntal itu.
jangan la pura2 tak ngaku

prejudis said...

saye xde duri

kiss of judas said...

kawan curi kita lari lah

ochachas said...

kiss of judas:

dunia ni sangat bulat dan kecil.
dan
buat apa nak lari kalau kita tak salah.

salam tersinggah~=)

ochachas said...

prejudis:

kamu ikan berduri halus umpama bulu.
erk.ini kebenaran kah?
oopps=x

There was an error in this gadget
 

Template by Suck my Lolly